مدیریت دانش
رضا جاویدنیا؛ رحیم دباغ؛ میرتوحید کمالی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 79-96
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط فرایند مدیریت دانش با نوآوری سازمانی پژوهشکده علم و فناوری دفاعی منتخب میباشد. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعة پژوهش کلیة اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهشکده بوده و پرسشنامه شامل 108 سؤال تشکیل داده است. پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط فرایند مدیریت دانش با نوآوری سازمانی پژوهشکده علم و فناوری دفاعی منتخب میباشد. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعة پژوهش کلیة اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهشکده بوده و پرسشنامه شامل 108 سؤال تشکیل داده است. پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (966/0=a) محاسبه شده است. در تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس و همچنین از معادلات ساختاری به کمک نرمافزار AMOS استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد سطح مؤلفههای سیستم مدیریت دانش در سازمان پایینتر از حد متوسط میباشد. همچنین بررسی روابط بین عوامل نشان داد بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. بهعلاوه مدیریت دانش بر روی تولید، ارزیابی و بهرهبرداری از ایدهها نیز تأثیر معنیداری میگذارد بنابراین، مدل نشان میدهد، تقویت تعامل بین مؤلفههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی میتواند کارآفرینی سازمانی را در پژوهشکده افزایش داده و بستری در جهت بهبود فرهنگ کارآفرینانه در این سازمان را فراهم نماید. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل بیانگر این مطلب است که مسئولان هنوز اهمیت و جایگاه مدیریت دانش در سازمان را درک نکرده و اقدامات لازم در راستای رفع موانع پیادهسازی آن انجام ندادهاند و آن سبب شده تا سازمان نتواند از سرمایههای دانشی خود بهره لازم را ببرد.